
BBC Mantra: Report the story if you must but not the source if it’s UKIP 
 
By Paul Wiffen 
 
Those who followed with some glee the story of Baroness Ashton’s rough ride through 
the EU Parliament last week may have not have been surprised that in early reports of her 
appointment, her friends at the BBC had managed to airbrush the Soviet connection from 
her track record http://news.bbc.co.uk/1/hi/8369730.stm  
 
Even more disturbing though is the fact that once the story about her CND past and 
potential Soviet involvement in funding, the BBC was very careful not to reveal who had 
researched and released the story. 
 
Fortunately, David Charter, writing in The Times, was more honest and revealed in the 
first of several pieces on the story, that the source was the BBC Refuseniks’ very own 
Chief Spokesman, Gerard Batten, London’s UKIP MEP and a tireless seeker after truth 
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article6932392.ece So much so that 
Gerard actually employed Pavel Stroilov, sometime researcher and assistant to Vladimir 
Bukovksy to look into the roots of those in the EU with links in their past to Communist 
organisations and former Soviet governments. The process had started with Pavel’s 
original article in the Spectator on Soviet collusion at the beginning on November 
http://www.spectator.co.uk/spectator/thisweek/5504183/reaching-through-the-iron-
curtain.thtml in which he discussed several key Labour figures and their relationships 
with Moscow from documents he found in the Gorbachov archive. 
 
The matter of Soviet complicity was first raised in the EU Parliament on Nov 23rd by 
Gerard Batten MEP in connection with Neill Kinnock’s offers to Gorbachov to cancel 
Trident, using the targeted research he had paid Pavel to do on key EU Commission 
figures. At this point the entire British media was desperately trying to ignore the story 
and hoping it would go away, so it was only available from UKIP transfers of the video 
of his speech from the Parliament channel.  
 
http://www.youtube.com/watch?v=FVx0E7aV3as  
 
The next day in the Parliament, Gerard tried, unsuccessfully, to make a similar speech 
about Baroness Ashton but was not allowed to speak, so he instead wrote to Barosso and 
released the details of his letter to the press, which is when David Charter picked up the 
story in The Times. 
 
The next day Gerard gave the story to Nigel Farage MEP as he had additional speaking 
privileges as the leader of the Europe of Freedom and Democracy Group and Nigel was 
able to work it into a general attack on ‘political pygmies’ Rompuoy and Ashton. The cat 
was out of the bag now but Barosso was busy trying to stuff it back in and summoned 
Nigel to his offices to demand he retract the allegation. Nigel refused to attend and wrote 
that Barosso would be better asking Ashton for explanations of her behaviour. As the 
whole matter was covered by UKIP videos on YouTube which soon got thousands of hits 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/8369730.stm
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article6932392.ece
http://www.spectator.co.uk/spectator/thisweek/5504183/reaching-through-the-iron-curtain.thtml
http://www.spectator.co.uk/spectator/thisweek/5504183/reaching-through-the-iron-curtain.thtml
http://www.youtube.com/watch?v=FVx0E7aV3as


http://www.youtube.com/watch?v=8y2VrhjWj9E, the British media was finally forced to 
follow David Charter’s example and report on the accusations being made. Dan Hannan 
MEP, who presumably witnessed the whole thing first hand was the first to break the 
silence in the Telegraph on Nov 25th, exulting in Nigel being summoned to Barosso 
http://blogs.telegraph.co.uk/news/danielhannan/100017929/ukip-leader-reprimanded-for-
criticising-baroness-ashton/ and then the others slowly followed suit. When the BBC 
finally reported anything on the matter on Dec 2nd, it was Ashton’s self-justifications and 
lame defence against the accusations that they majored on, presumably as they knew her 
from their days in CND as well http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/8390224.stm.  
 
Still, it was better than the Daily Mail, in whose report UKIP MEP David Campbell-
Bannerman who questioned her over these allegations on Dec 2nd as seen on YouTube 
http://www.youtube.com/watch?v=rOhib_SIs40 magically morphed into Conservative 
MEP Charles Tannock in the pages of the Daily Mail (who are still labouring under the 
illusion that the Conservative Party is a safe pair of hands for the UK in Europe) 
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1232673/Baroness-Ashton-quizzed-CND-past-
day-EU-foreign-affairs-chief.html Interestingly, as we compiled this piece today, the 
Sunday Times’ Jon Ungoed-Thomas  
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article6945940.ece was trying to 
whitewash the allegations about Ashton using her You.Gov husband’s admission he was 
approached by the KGB in the 1980s. I think we at BBC Refuseniks prefer David 
Charter’s reading of the situation and we will favour the Times over the Sunday Times in 
future. 
 
Meanwhile the Mail have finally started investigating the story themselves and uncovered 
a relationship with British Communist Party’s Duncan Rees 
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1233545/Baroness-Ashton-communist-lover-
riddle-Moscow-gold.html but no mention of UKIP of course. Have they been taking 
lessons from the experts at the BBC in UKIP-avoidance? 

http://www.youtube.com/watch?v=8y2VrhjWj9E
http://blogs.telegraph.co.uk/news/danielhannan/100017929/ukip-leader-reprimanded-for-criticising-baroness-ashton/
http://blogs.telegraph.co.uk/news/danielhannan/100017929/ukip-leader-reprimanded-for-criticising-baroness-ashton/
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/8390224.stm
http://www.youtube.com/watch?v=rOhib_SIs40
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1232673/Baroness-Ashton-quizzed-CND-past-day-EU-foreign-affairs-chief.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1232673/Baroness-Ashton-quizzed-CND-past-day-EU-foreign-affairs-chief.html
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article6945940.ece
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1233545/Baroness-Ashton-communist-lover-riddle-Moscow-gold.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1233545/Baroness-Ashton-communist-lover-riddle-Moscow-gold.html

